Płatności online – Analiza e-commerce cz. 2

Na czym polegają płatności w internecie, jak ich dostawcy dbają o bezpieczeństwo użytkowników i który rodzaj płatności wybrać do sklepu internetowego?

Obecnie 41% internautów deklaruje, że robi zakupy przez internet, a 49% z nich uzależnia swój zakup od dostępności różnych form płatności. W ostatnich latach płatności online bardzo się upowszechniły. W jaki sposób działają, czy są w pełni bezpieczne i które z nich warto wybrać do swojego sklepu internetowego?

Jak działają płatności w internecie?

Szybkie płatności online możliwe są dzięki bramkom płatności internetowych. Proces płatności integrowany jest z systemem bankowym, dzięki czemu klienci nie muszą wpisywać ręcznie numeru konta i pozostałych danych przelewu, bo te uzupełniane są automatycznie. Wystarczy, że zalogują się na stronie swojego banku i potwierdzą przelew kodem.

Jeszcze szybszą formą płatności jest BLIK. W aplikacji mobilnej swojego banku klient generuje specjalny kod, który jest wpisywany do systemu płatności i zatwierdzany PIN-em.

Oprócz tego internauci mają do wyboru płatność kartą, która wymaga wprowadzenia jej numeru, daty ważności i kodu zabezpieczającego.

Dzięki takim sposobom zamówienie opłacane jest od razu, a sprzedawca może rozpocząć jego realizację bez czekania na zaksięgowanie transakcji. W porównaniu z tym tradycyjne przelewy są nie tylko bardziej uciążliwe (bo wymagają ręcznego przepisywania wszystkich danych, z ryzykiem pomyłki), ale także wolniejsze – od ich wysłania do momentu zaksięgowania mija często cały dzień roboczy.

W większości przypadków płatności online są darmowe dla kupujących, sprzedawca płaci jedynie od 1,5 do 3% wartości transakcji.

Rysunek 1. Źródło: „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”

Bezpieczeństwo płatności online

Korzystanie z płatności online jest obecnie równie bezpieczne, jak korzystanie z bankowości internetowej. Instytucje pośredniczące w transakcjach online są nadzorowane przez te same instytucje, które kontrolują banki. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo transakcji, są przepisy prawa, takie jak ustawa o usługach płatniczych czy dyrektywy Parlamentu Europejskiego – PSD i PSD2. Organizacje płatnicze (jak np. wydawcy kart płatniczych) w ramach ochrony danych posiadaczy kart ustaliły też międzynarodowe certyfikaty, a większość banków wdrożyła już usługę 3D Secure zabezpieczającą dodatkowo transakcje kartami. Wiele systemów płatności obejmuje swoje transakcje całodobowym monitoringiem, który pozwala szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości i potencjalnie niebezpieczne sytuacje.

Na co zwrócić uwagę wybierając płatności online?

Dzisiejsi internauci stawiają coraz większe wymagania sklepom internetowym i oferowanym przez nie metodom płatności. Dlatego w interesie sprzedawcy jest zapewnienie jak największego ich wyboru, zmniejszającego prawdopodobieństwo porzucenia koszyka zakupowego tuż przed sfinalizowaniem transakcji.

Polacy mają specyficzne upodobania płatnicze – oczekują od płatności przede wszystkim wygody, nie zawsze chcą płacić kartami, preferują szybkie przelewy. Idealnie, jeśli płatność jest zintegrowana ze stroną lub aplikacją i nie wymaga logowania w kolejnej zakładce.

Sklepy, które obsługują dużą ilość transakcji dziennie, powinny zwrócić uwagę, czy wybrany przez nich system płatności będzie w stanie bezbłędnie je obsłużyć.

Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo transakcji – warto zainwestować w taki system, który podlega krajowemu nadzorowi i posiada międzynarodowe certyfikaty. Świadomość, że płatności online są w pełni bezpieczne, a do tego wygodne i szybkie, sprawia, że użytkownicy coraz mniej obawiają się kupowania przez internet.

Niniejszy tekst jest drugim z cyklu poświęconego e-commerce w Polsce. Zapraszamy też do przeczytania artykułu na temat decyzji zakupowych i poradnika o tym, jak założyć sklep internetowy.