Informacja pozytywna

Kto decyduje o wpisie informacji pozytywnej?

  • Wpis może zainicjować usługodawca i dokonać go za Twoją zgodą.
  • Sam możesz złożyć u swojego usługodawcy wniosek o dopisanie informacji pozytywnej.

Przedsiębiorca może wpisać informację pozytywną do biura informacji gospodarczej wtedy, gdy zawarł z nim umowę współpracy. Aby informacje pozytywne dopisać na przykład do ERIF BIG S.A., wystarczy, że przedsiębiorca zaloguje się do Systemu ERIF.

Warunki wpisania informacji pozytywnej

Zgodnie z regulacjami Ustawy z dnia 9. kwietnia 2010 roku o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. Nr 81, poz. 530 ze zm.), aby przedsiębiorca mógł dopisać informację pozytywną do BIG musi spełnić kilka warunków:

  • Musi mieć podpisaną umowę z biurem informacji gospodarczej.
  • Jeśli klient złożył wniosek o dopisanie informacji pozytywnej na jego temat u swojego usługodawcy, ma on obowiązek zrobić to w ciągu 14 dni od momentu wpłynięcia wniosku.
  • Jeśli przedsiębiorca sam wyszedł z inicjatywą wpisania informacji pozytywnej o swoim kliencie, musi najpierw zapytać go o zgodę. Przy czym musi też pamiętać o tym, że wpisu może dokonać w terminie do 14 dni od momentu spłaty zobowiązania przez klienta.
  • Co równie ważne, przedsiębiorca może dopisać informację pozytywną o kliencie, kiedy ten spłaca swoje rachunki, abonament, raty i inne zobowiązania finansowe terminowo lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 29 dni.
  • Jeśli informacje pozytywne wynikają z zobowiązania ratalnego należy pamiętać o tym, że każda rata zobowiązania musi zostać spełniona w pełnej wysokości i w określonym terminie. Jeśli choć raz spóźnimy się ze spłatą powyżej 29 dni, wszystkie zebrane informacje pozytywne dotyczące tego zobowiązania zostaną usunięte.
  • Informację pozytywną można dopisać wówczas, gdy od chwili spłacenia danego rachunku, abonamentu, raty kredytu lub innego zobowiązania nie minęło więcej niż 12 miesięcy.

Dla kogo jest informacja pozytywna?

DLA KONSUMENTÓW

Jesteś odpowiedzialnym konsumentem i płacisz swoje rachunki oraz inne zobowiązania sumiennie i terminowo? Jeśli tak, to zasłużyłeś na nagrodę w postaci informacji pozytywnej!

Zdarzyło Ci się spóźnić z jakąś płatnością? Nic straconego – jeśli uregulowałeś zaległość, a opóźnienie nie było większe niż 29 dni, wciąż możesz złożyć wniosek o wpis informacji pozytywnej!

Za co możesz otrzymać wpis pozytywny?

Pozytywny wpis do biura informacji gospodarczej możesz otrzymać za terminową spłatę m.in.:

  • Rat kredytu (hipotecznego, konsumenckiego, gotówkowego, studenckiego itp.). Informację pozytywną można uzyskać za każdą terminowo opłaconą ratę. Rata może być również zapłacona z opóźnieniem nie większym niż 29 dni, pod warunkiem, że wszystkie wcześniejsze raty dotyczące danego kredytu zostały w pełni opłacone.
  • Opłat abonamentowych za multimedia (np. za telefon, telewizję kablową lub cyfrową, Internet itp.).
  • Rachunków związanych ze stałymi zobowiązaniami, takimi jak: opłata za gaz, prąd, wodę i inne media.
  • Czynszu w spółdzielni mieszkaniowej.
  • Raty ugody zawartej z wierzycielem, w przypadku gdy jest uregulowana w terminie lub podobnie do kredytu z opóźnieniem nie większym niż 29 dni.
  • Wszystkich innych zobowiązań finansowych, które regulujesz na zasadach określonych w Ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Opłacasz terminowo rachunki, raty i inne zobowiązania finansowe wobec kontrahentów i usługodawców? Informacja pozytywna jest zatem dla Ciebie!

Za co możesz otrzymać wpis pozytywny?

Pozytywny wpis do biura informacji gospodarczej możesz otrzymać za terminową spłatę m.in.:

  • Rat kredytu lub pożyczki, które zaciągnąłeś na potrzeby swojej firmy.
  • Stałych opłat związanych z prowadzeniem działalności (np. za telefon lub Internet czy wynajem powierzchni biurowej).
  • Faktur i innych zobowiązań, np. wobec kontrahentów, księgowej.
  • Raty ugody zawartej z wierzycielem.
  • Wszystkich innych zobowiązań finansowych, które regulujesz na zasadach określonych w Ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Zbieraj informacje pozytywne i buduj pozytywną historię płatniczą swojej firmy. Pokaż swoim kontrahentom i usługodawcom, że warto Ci zaufać, ponieważ jesteś rzetelnym płatnikiem.

Drogi Kliencie,

W związku z naszym obowiązkiem wynikającym z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), określanego jako RODO, chcielibyśmy poinformować Cię o możliwym przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych i zasadach na jakich się to odbywa, jeżeli wyrazisz zgodę na to przetwarzanie. Zapoznaj się z poniższymi informacjami, jeśli będziesz miał dodatkowe pytania, możesz skontaktować się z naszym inspektorem ochrony danych.
I. Administrator danych osobowych
Administratorem Twoich danych osobowych jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095) przy Placu Bankowym 2, adres e-mail: biuro@erif.pl, zwana dalej jako „ERIF”.
II. Inspektor Ochrony Danych
Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych, z którym możesz kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych i przysługujących Ci w związku z tym praw. Możesz do niego napisać na adres e-mail: dpo@erif.pl.
III. Dlaczego i na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane osobowe?
Na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO,) przetwarzamy w celu udzielenia odpowiedzi na przesłaną przez Ciebie wiadomość, Twoje następujące dane osobowe:
– imię,
– nazwisko,
– adres e-mail.

IV. Odbiorcy danych osobowych, czyli komu możemy przekazywać Twoje dane
Odbiorcami Twoich danych osobowych będzie KRUK S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wołowskiej 8, który świadczy dla nas usługi wsparcia. Odbiorcami danych mogą być również podwykonawcy usług świadczonych przez ERIF i KRUK S.A. V. Okres, przez jaki Twoje dane będą przechowywane
Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres wyjaśnienia sprawy, z jaką zwróciłeś/-aś się do nas, nie dłużej niż:
• okres zgodny z wymogami powszechnie obowiązującego prawa (np. obowiązek przechowywania dokumentów księgowych),
• 5 lat dla zapytań sklasyfikowanych jako reklamacje,
• 1 rok dla pozostałych zapytań.

VI. Twoje prawa w stosunku do danych osobowych
Zgoda na przetwarzanie danych, którą wyraziłeś, ma charakter dobrowolny i w każdej chwili możesz ją wycofać (np. poprzez kontakt pod adresem e-mail: bok@erif.pl). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
Zgodnie z RODO – masz prawo:
• otrzymać informacje dotyczące przetwarzania przez ERIF Twoich danych osobowych oraz ich kopię,
• przenoszenia dostarczonych przez Ciebie danych osobowych.
Możesz także żądać:
• sprostowania swoich danych, gdy posiadamy nieprawidłowe, np. nieaktualne
• usunięcia Twoich danych osobowych („prawo do bycia zapomnianym”), zwłaszcza, gdy nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane, lub są przetwarzane niezgodnie z prawem lub też gdy obowiązek ich usunięcia wynika z przepisów prawa, lub cofniesz zgodę na przetwarzanie danych, a my nie będziemy mieć innej podstawy ich przetwarzania;
• ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych, tj. oznaczenie przechowywanych danych osobowych w celu ograniczenia ich przyszłego przetwarzania, zwłaszcza, gdy kwestionujesz prawidłowość danych osobowych lub ich przetwarzanie jest niezgodne z prawem.
Jeśli chcesz skorzystać z powyższych uprawnień możesz: zgłosić nam swoje żądanie za pośrednictwem:
• poczty elektronicznej na adres bok@erif.pl,
• pocztą tradycyjną na adres ERIF BIG S.A. Plac Bankowy 2, 00-095 Warszawa,
• osobiście w siedzibie Biura.

Masz również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Drogi Kliencie,

w związku z naszym obowiązkiem wynikającym z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), określanego jako RODO, chcielibyśmy poinformować Cię o możliwym przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych i zasadach na jakich się to odbywa, jeżeli wyrazisz zgodę na to przetwarzanie. Zapoznaj się z poniższymi informacjami, jeśli będziesz miał dodatkowe pytania, możesz skontaktować się z naszym inspektorem ochrony danych.

I. Administrator danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095) przy Placu Bankowym 2, adres e-mail: bok@erif.pl, zwana dalej jako „ERIF”.

II. Inspektor Ochrony Danych

Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych, z którym możesz kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych i przysługujących Ci w związku z tym praw. Możesz do niego napisać na adres e-mail: dpo@erif.pl.

III. Dlaczego i na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane osobowe?

Na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO,) przetwarzamy w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawienia Ci oferty współpracy, Twoje następujące dane osobowe:

– imię,

– nazwisko,

– adres e-mail.

IV. Odbiorcy danych osobowych, czyli komu możemy przekazywać Twoje dane

Odbiorcami Twoich danych osobowych będzie KRUK S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wołowskiej 8, który świadczy dla nas usługi wsparcia. Odbiorcami danych mogą być również podwykonawcy usług świadczonych przez ERIF i KRUK S.A.

V. Okres, przez jaki Twoje dane będą przechowywane

Twoje dane osobowe będą przechowywane, dopóki nie wycofasz zgody na ich przetwarzanie.

VI. Twoje prawa w stosunku do danych osobowych

Zgoda na przetwarzanie danych, którą wyraziłeś, ma charakter dobrowolny i w każdej chwili możesz ją wycofać (np. poprzez kontakt mailowy z Administratorem danych pod adresem: bok@erif.pl). Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonaliśmy na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

Zgodnie z RODO – masz prawo:

• otrzymać informacje dotyczące przetwarzania przez ERIF Twoich danych osobowych oraz ich kopię,

• przenoszenia dostarczonych przez Ciebie danych osobowych,

Możesz także żądać:

• sprostowania swoich danych, gdy posiadamy nieprawidłowe, np. nieaktualne

• usunięcia Twoich danych osobowych („prawo do bycia zapomnianym”), zwłaszcza, gdy nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane, lub są przetwarzane niezgodnie z prawem lub też gdy obowiązek ich usunięcia wynika z przepisów prawa, lub cofniesz zgodę na przetwarzanie danych, a my nie będziemy mieć innej podstawy ich przetwarzania;

• ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych, tj. oznaczenie przechowywanych danych osobowych w celu ograniczenia ich przyszłego przetwarzania, zwłaszcza, gdy kwestionujesz prawidłowość danych osobowych lub ich przetwarzanie jest niezgodne z prawem.

Jeśli chcesz skorzystać z powyższych uprawnień możesz: zgłosić nam swoje żądanie za pośrednictwem:

• poczty elektronicznej na adres bok@erif.pl

• pocztą tradycyjną na adres ERIF BIG S.A. Plac Bankowy 2, 00-095 Warszawa

• osobiście w siedzibie Biura.

Masz również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.