Jak założyć sklep internetowy – Analiza e-commerce cz. 4

Jak założyć sklep internetowy od zera – wybór formy działalności i opodatkowania, sklep internetowy od strony technicznej. Co warto wiedzieć na początku?

Otworzenie sklepu internetowego jest obecnie prostsze niż kiedykolwiek do tej pory. Dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu oraz gotowym platformom sklepowym można go uruchomić w zaledwie kilka dni. Urzędowe formalności również nie zajmują wiele czasu, bo większość z nich można załatwić przez internet. Od czego zacząć i o czym pamiętać zakładając sklep internetowy?

Wybór formy działalności

Sklep internetowy można prowadzić w prawie każdej formie: jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną. Nie jest to możliwe jedynie w ramach spółki partnerskiej.

Jeśli zdecydujemy się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, będziemy musieli zarejestrować firmę w CEIDG, w pozostałych przypadkach – w KRS.

Sprzedaż towarów objętych podatkiem VAT wymaga również złożenia formularza VAT-R w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca prowadzenia działalności.

Kolejnym krokiem jest określenie PKD dla sklepu. W większości przypadków będzie to sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Jej symbol to 47.91.Z.

Wybór formy opodatkowania dla sklepu internetowego

Jeśli chodzi o formę opodatkowania, właściciele sklepów mogą wybierać między ryczałtem, podatkiem liniowym a zasadami ogólnymi według skali podatkowej.

Ryczałt dla działalności w zakresie handlu wynosi 3%. Podatek w takim wypadku jest więc bardzo niski, a formalności minimalne. Minusem jest brak możliwości rozliczania kosztów czy uzyskiwania dodatkowych przychodów np. z reklamy. Istnieje lista czynności, które wykluczają korzystanie z ryczałtu i nawet jednokrotne uzyskanie przychodu z ich tytułu wyklucza korzystanie z tej formy opodatkowania.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych jest dostępne dla osób, które nie przewidują przekroczenia pierwszego progu skali. Opodatkowanie według skali daje z kolei możliwość skorzystania z ulg, do których nie ma prawa osoba rozliczająca się według podatku liniowego, np. wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

 

Jak założyć sklep internetowy – strona techniczna

Pierwszym krokiem, by założyć sklep internetowy, jest zakup własnej domeny, która stanie się adresem sklepu. Dobry adres jest krótki, łatwy do zanotowania i wypowiedzenia. Wraz z domeną trzeba kupić również hosting – najprościej w tej samej firmie, która dostarcza domenę.

Nieco trudniejszy jest wybór oprogramowania dla sklepu. Możliwych jest kilka opcji:

– platformy dedykowane – stworzone według wymagań klienta, dokładnie dopasowane do charakteru jego działalności. Ich wadą jest wysoki koszt i duża ilość czasu potrzebna na ich przygotowanie,

– oprogramowanie w formie dzierżawy – w tym przypadku użytkownik podpisuje umowę abonamentową z dostawcą oprogramowania. Sklep znajduje się w chmurze, nie musi być fizycznie instalowany na komputerze właściciela. Dzięki temu można zyskać do niego dostęp z każdego miejsca.

– oprogramowanie pudełkowe zamknięte – gotowe oprogramowanie przeznaczona do samodzielnej instalacji na własnym komputerze. Licencję na jego wykorzystanie kupujemy jednorazowo. Oprogramowanie później nie będzie aktualizowane ani rozszerzane o dodatkowe funkcje. To opcja polecana dla osób, które chcą uruchomić sklep szybko i niskim kosztem.

– oprogramowanie pudełkowe otwarte – inaczej Open Source, to gotowe, często darmowe  oprogramowanie do samodzielnej instalacji, które można dowolnie modyfikować i rozwijać. Producenci często oferują do niego płatne, dodatkowe wsparcie techniczne lub rozszerzenie funkcji. Jego zaletą jest dostępność, wadą – powszechność sklepów opartych na tym rodzaju oprogramowania i często konieczność dostosowania go przez specjalistę (np. tłumaczenia, instalacja dodatkowych modułów).

Podczas wyboru oprogramowania do sklepu internetowego warto zdecydować się na takie rozwiązanie, które odpowiada naszym umiejętnościom technicznym i które będzie ułatwiać proces obsługi sprzedaży, tak by móc więcej czasu przeznaczyć na promocję sklepu niż obsługę zamówień.

Niniejszy tekst jest czwartym z cyklu poświęconego e-commerce w Polsce. Zapraszamy też do przeczytania artykułu na temat tego, jak klienci podejmują decyzje zakupowe i jakie płatności online wybrać do sklepu internetowego.