Informacja pozytywna to wpis do biura informacji gospodarczej (w skrócie BIG) potwierdzający terminowe wywiązanie się konsumentów lub przedsiębiorców ze swoich zobowiązań płatniczych.

Wpis pozytywny to swego rodzaju referencje poświadczające wiarygodność i solidność płatniczą konsumenta lub firmy. Dodatkowo dla przedsiębiorstw i różnych instytucji, to dodatkowe narzędzie wspierające dokonanie kompleksowej oceny ryzyka swoich klientów.

W Polsce informacje pozytywne są gromadzone i udostępniane w biurach informacji gospodarczej zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. Nr 81, poz. 530 ze zm.). Jednym z biur informacji gospodarczej, które gromadzi i udostępnia m.in. informacje pozytywne jest ERIF BIG S.A.

W wielu krajach Europy oraz Ameryki pozytywne informacje gospodarcze są równie istotne jak informacje negatywne. Z ich pomocą zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy dbają o swoje finanse i świadomie budują pozytywną historię płatniczą. Potwierdzają to wyniki badania ACCIS Survey 2010 oraz Global Credit Reporting Programz 2012 roku.

  • Banki
  • Firmy pożyczkowe
  • Dostawcy internetu
  • Operatorzy telefonii komórkowej
  • Dostawcy telewizji cyfrowej
  • Dostawcy telewizji kablowej
  • Inni przedsiębiorcy, w tym osoby prowadzące działalność gospodarczą, którzy wystawili fakturę z odroczonym terminem płatności
  • Wpis może zainicjować usługodawca i dokonać go za Twoją zgodą.
  • Sam możesz złożyć u swojego usługodawcy wniosek o dopisanie informacji pozytywnej.

Przedsiębiorca może wpisać informację pozytywną do biura informacji gospodarczej wtedy, gdy zawarł z nim umowę współpracy. Aby informacje pozytywne dopisać na przykład do ERIF BIG S.A., wystarczy, że przedsiębiorca zaloguje się do Systemu ERIF.

Zgodnie z regulacjami Ustawy z dnia 9. kwietnia 2010 roku o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. Nr 81, poz. 530 ze zm.), aby przedsiębiorca mógł dopisać informację pozytywną do BIG musi spełnić kilka warunków:

  • Musi mieć podpisaną umowę z biurem informacji gospodarczej.
  • Jeśli klient złożył wniosek o dopisanie informacji pozytywnej na jego temat u swojego usługodawcy, ma on obowiązek zrobić to w ciągu 14 dni od momentu wpłynięcia wniosku.
  • Jeśli przedsiębiorca sam wyszedł z inicjatywą wpisania informacji pozytywnej o swoim kliencie, musi najpierw zapytać go o zgodę. Przy czym musi też pamiętać o tym, że wpisu może dokonać w terminie do 14 dni od momentu spłaty zobowiązania przez klienta.
  • Co równie ważne, przedsiębiorca może dopisać informację pozytywną o kliencie, kiedy ten spłaca swoje rachunki, abonament, raty i inne zobowiązania finansowe terminowo lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 59 dni.
  • Informację pozytywną można dopisać wówczas, gdy od chwili spłacenia danego rachunku, abonamentu, raty kredytu lub innego zobowiązania nie minęło więcej niż 12 miesięcy.

Informacja pozytywna - po co?